본문 바로가기
being a Nurse /SN 4년

BLOOM'S TAXONOMY 학습이론

by 간호하는 징징이 2017. 7. 14.
728x90

Benjamin bloom 이 1956년 발표한 학습이론

 

학습에는 한가지 이상의 종류(type)이 있다.

 

- 인지적 학습(cognitive) : mental skills(knowledge, 지식)

- 감점영역의 확장(affective) : growth in feeling or emotional areas(attitude, 태도)

- 신체적 학습(psychomotor) : manual or physical skills(skills, 기술)

 

그 중 인지적 학습은 6가지 단계의 구조로 학습된다.

 

Bloom's pyramid of Learning Skills

 

 

 

 

 

1. Remembering : remember, list, define

- answer basic questions

- define vocabulary

- make lists

 

2. Understanding : explain, summarize, describe

- retell information using your own words

- explain something you read

- summarize a reading

 

3. Applying : apply, solve, experiment

- test ideas

- apply what you know to another situation

- find solutions to problems

 

4. Analyzing : analyze, classify, connect

- compare and contrast ideas

- relate ideas to other ideas

- organize information

 

5. Evaluating : evaluate, judge, criticize

- make judgements

- debate different opinions

- defend a point of view

 

6. Creating : create, design, imagine

- find a solution to a problem

- consider the consequences of an action

- come up with new ideas

 

 

아주아주 오래된 학습이론이지만 아직도 쓰이는 거 같다.

 

간호학습득 - case study를 통한 간호과정 적용

 

 

 

 

'being a Nurse > SN 4년' 카테고리의 다른 글

핵심기본간호술 평가항목 (2017)  (0) 2017.07.31
Climate change 퀴즈  (1) 2017.07.17
Dancing with strangeers 퀴즈  (3) 2017.07.10
New york 퀴즈  (0) 2017.07.07
Sherlock Holmes Short Stories 퀴즈  (0) 2017.07.03